תפריט סגור

המדריך המקוצר של מיכל אופיר ליצירת השפעה על האנשים סביבי 2019 חלק ב’

ראיון עבודה לבוש צוות בארגון בחברה,השפעה, תקשורת אפקטיבית

מה שלומך? 

התגעגעתי, והכנתי עבורך את חלק ב’ של המדריך המקוצר ליצירת השפעה על האנשים סביבי (2019). 
אם בטעות פספסת את חלק א’ של המדריך ניתן למצוא אותו כאן

מזכירה לך את הסוד של המדריך המקוצר – היכולת להניע את האנשים סביבך נובעת מהיכולת שלך להעלות ולהעצים את הביטחון העצמי שלהם. את תחושת המסוגלות הפנימית שלהם. 

אז איך עוד עושים את זה?  

3 דרכים נוספות להשפעה על הסובבים אותנו בגישת מיכל אופיר:

1(א). השפעה באמצעות פירגון - כדאי לפרגן אבל לא יותר מידי.

בפעם הראשונה ששמעתי את הטיפ הזה, הוא קצת בלבל אותי – לא הבנתי את ההיגיון של פרגון מדוד. התבלבלתי לחלוטין. 
ואז זכיתי להסבר מדהים בספר למלא את הדלי של דר’ דונלד א. קליפטון וטום ראת. מה הם אומרים?
    א. אנחנו מאוד אוהבים שמפרגנים לנו! כמה אוהבים? אוהבים כל כך, שאם פתחנו שיחה במחמאה כנה, זכינו בתשומת ליבו המלאה של האדם שאיתו אנחנו משוחחים. 
    ב. היחס האידיאלי של פירגון (כן יש דבר כזה) הוא 5 אינטראקציות חיוביות על כל אינטראקציה שלילית עם אדם. זה אומר שבכל פעם שאנחנו מדברים עם בנאדם, אנחנו רוצים לחשוב ולשים לב שגם אם אנחנו מעבירים לו ביקורת, או משוב שלילי, אנחנו עושים את זה בצורה מפרגנת. בסופו של יום על כל ביקורת ומשוב שלילי אנחנו רוצים לפרגן לאדם מולנו לפחות 5 פעמים אותנטיות וכנות. (מחמאות מזויפות לא עובדות – אנחנו זוכרים את סעיף א’ כן?) 
    ג. אנשים שמקבלים מאיתנו פירגון ביחס של 5:1 יהפכו ליעילים עבורינו. מה זה אומר? פירגון ביחס הזה, גורם לנו כאנשים לרצות להחזיר לצד השני בכל דרך שנוכל. המשמעות היא שבשיחות שבהן מוכרים לנו  – נוכל לקבל תנאים טובים יותר,  העובדים שלנו – ירצו להיות פרודוקטיביים יותר ולעזור לנו להצליח עם העסק שלנו, בני הזוג שלנו ישתדלו אפילו יותר כדי לגרום לקשר בינינו לעבוד. 
    ד. החדשות הרעות – יש דבר כזה יותר מידי פרגון! המחקרים מראים שברגע שהגענו ליחס של 13 אינטראקציות חיוביות על כל אינטראקציה שלילית עם אדם, הגענו למצב שבו הפירגון לאותו אדם אינו אפקטיבי יותר. הפירגון מאבד מהיעילות שלו. את הסיבה לכך לא ניתן למצוא בספר אז דאגתי לברר עבורך את הנושא 🙂 

1(ב). כשזה מגיע להשפעה, למה יש דבר כזה יותר מידי פירגון ומה זה אומר תאכלס כשצריך לקחת את זה לשטח?

כשמדובר בהשפעה, לפירגון יש משמעות כל עוד הוא נתפס כאותנטי. כשאנשים מפרגנים לנו יותר מידי, אנחנו נוטים להאמין שהם נחמדים אבל לא אמינים במיוחד, או לחלופין נאמין שהם רוצים מאיתנו משהו ומפרגנים מתוך אינטרס.

3 דוגמאות ומתוכן נגזור את התאכלס, כדי שנוכל להיות יעילים 🙂

דוגמא ראשונה - איזו השפעה יוצר פירגון יתר בעולם הדייטינג?

דייט. בחור קובע עם בחורה. הבחור מרעיף עליה המון מחמאות ללא הפסקה עוד לפני הפגישה, וכשהם נפגשים כל מה שהוא מסוגל לעשות זה להמשיך ולהחמיא. מבחינת הבחורה, אין איזון. האמת היא שחוסר האיזון יגרום לה כנראה לזלזל בבחור ובכוונותיו ויגרום לה להתרחק במקום להתקרב. באסה הא? 

בינינו? גם אם היוצרות היו הפוכות, והבחורה היתה זו שמחמיאה לבחור ללא איזון, התוצאה היתה דומה. 

דוגמא שנייה- איזו השפעה יוצר פירגון יתר במשרד?

אנחנו במשרד, הקולגה מגיע ומתחיל להחמיא לנו על העבודה שלנו ללא הפסקה. כשהוא מסיים אומר לנו הקולגה שאנחנו נראים טוב היום ועובר להחמיא לנו על יכולותינו המקצועיות. בתוך כמה זמן תתעורר אצלנו התחושה שאותו קולגה רוצה מאיתנו משהו? 

דוגמא שלישית- איזו השפעה יוצר פירגון יתר כשאנחנו צופים בו מהצד?

אנחנו מול הטלויזיה, במסך מתחילה איזו תכנית ריאליטי סטייל American Idol או מאסטר שף. יש לנו פאנל של שופטים שמביעים את דעתם על משהו שאחד המשתתפים עשה. בינינו? לאיזה שופט נאמין יותר? לשופט שמפרגן כל הזמן, או לשופט הזה שיוצא מניאק כי הוא חד ואומר את האמת הכואבת?

מסתבר שבדקו את זה על שתי התכניות האלה – אנחנו נוטים להאמין לשופט המניאק. לזה שיש לו דעה והוא לא מפחד לעמוד מאחוריה גם כשהיא לא נעימה. 

מה כדאי לנו להבין מהדוגמאות שעכשיו קראנו על השפעה ופירגון יתר?

א. הקשר שבין פירגון להשפעה אפקטיבית:

אם אנחנו רוצים להיות אפקטיביים בהשפעה שלנו חשוב לפרגן במידה. חשוב לציין את הטוב עם הרע רק להשתדל לדאוג שיהיה הרבה יותר טוב מרע. ואם בטעות חולפת במוחנו המחשבה שהגזמנו ומה קשור עכשיו פירגון במקומות עבודה, יש נתון שאומר שב65% ממקומות העבודה לא מפרגנים לנו מספיק וזה הופך אותנו לפחות יעילים.

ב. הקשר שבין טוהר המילה להשפעה אפקטיבית:

אנחנו צריכים לעמוד מאחורי המילים שלנו. לבחור צד או דעה ולהשאר בהם. תמיד יהיו אנשים שלא יאהבו אותנו. לפחות ככה נדע מראש שגם אלו שלא אוהבים אותנו, יכולים לכבד ולהעריך אותנו על עצם זה שאנחנו מביעים את הדעה האמיתית שלנו. יש בנו את האותנטיות הזו.
למה קראתי לזה טוהר המילה?  בספר ארבע ההסכמות,ההסכם הראשון שמוצע לנו לעשות עם עצמנו נקרא טוהר המילה שמדבר בדיוק על זה. הסיבות שמעלים שם לביצוע ההסכמה הזו הן שונות, אבל זו בהחלט אחת התוצאות של שימוש בהסכם הזה.

בקיצור – תפרגנו! מה אכפת לכם? 

הגישה הזו תעזור לאדם מולכם לפתח את הביטחון העצמי שלו, תעודד אווירה חיובית בכל מקום אליו תלכו ובסופו של דבר תייצר לכם יעילות, אפקטיביות והשפעה שתעלה גם את הביטחון העצמי שלכם 🙂

2. קצת על סגנונות תקשורת - האפקטיביות של ההתייחסות לצורת התקשורת של הצד השני כשאנחנו מעבירים מסר.

יש מספר מודלים של סגנונות תקשורת. כולם נובעים ממקור אחד – היותנו אנשים שמפעילים יותר את הצד השמאלי או הימני של המח. 

מה ההבדל בין האנשים שמפעילים את צד ימין של המח לבין האנשים שמפעילים את צד שמאל של המח ולמה זה חשוב לנו?

קודם כל ולפני הכל – זה חשוב לנו כי יהיה לנו קל יותר להשפיע על אנשים אם נבין איך הם חושבים. גם העברת המסרים שלנו תהיה פשוטה יותר אם נוכל לזהות באיזה אופן מתקשר האדם שמולנו. 

מה זה אומר צד ימין או צד שמאל של המח?

אנשי צד שמאל של המח - הרציונלים, הלוגיים ואנשי החשיבה האנליטית.

אנשים המשתמשים בעיקר בצידו השמאלי של המח יראו רציונאליות, חשיבה אנאליטית טובה ולוגיקה. אנשים אלו מוכנים להשקיע כסף, אבל אין להם צורך לבזבז אותו. אלו אנשי עשייה ותאכלס. אני אוהבת לקרוא להם אנשי המספרים ואנשי הנתונים 🙂 

אנשי צד ימין של המח - הרגישים, היצירתיים ואנשי הרעיונות.

אנשים המשתמשים בעיקר בצידו הימני של המח יהיו אנשים שמפגינים יותר רגש, אינטואיציה, אמפתיה ויצירתיות. אני אוהבת לכנות אותם “אנשי הרעיונות”. אלו אנשים שנוטים לפעמים להתפזר מעט, הם הולכים בקלות אחרי כיף, חשובה להם מאוד האווירה והם אוהבים לבזבז כסף.  
  

מה עדיף השימוש בצד שמאל או בצד ימין של המח?

אין דבר כזה עדיף! שניהם מעולים 🙂 

היכולת לעבוד עם הצדדים השונים של המח מאפשרת לנו יכולות שונות, ההבנה של זה מזכירה לנו שאנחנו יכולים להגיע לתוצאות נהדרות אם רק נצליח לעבוד יחד. בפרק הקודם של המדריך דיברנו על האחריות שלנו בהעברת המסר, כחלק מאותה אחריות חשוב ללמוד על סגנונות התקשורת. חשוב להבין איך הצד השני באמת קולט מבין ומעבד את המידע שאנחנו בוחרים להעביר לו. כאן אנחנו מקבלים רק טעימה. סגנונות תקשורת זו סדנה מדהימה ומומלצת בפני עצמה ולכן לא נכנס אליה לעומק בפוסט זה.

יש דרך לזהות את סגנון התקשורת של האדם מולנו עוד לפני שיצרנו קשר?

חדשות טובות – כן וזה אפילו פשוט! 🙂 

אם אנחנו נתקלים באדם חדש- עוד לפני שדיברנו איתו ושמענו אותו, אנחנו יכולים לזהות את סגנון התקשורת שלו מאוד מהר. ואנחנו נעבור כאן על חלק מהסימנים. 
אדם שאני רק רואה אותו, לא דיברנו עדיין, אותו אדם נמצא מולי בסדנה ונראה לי מעניין. 

כך נזהה ונשפיע - איך נדע איזה סגנון תקשורת יש לאנשים והאם מדובר באנשי המח הימני או השמאלי?

⭐ אנשי צד שמאל של המח - הרציונלים, הלוגיים ואנשי החשיבה האנליטית.​

אם אותו אדם נתפס כיושב או עומד בצורה רשמית: הבגדים שלו מאוד מוקפדים כל הזמן, יציבה שאינה זקופה – סביר להניח שמדובר באדם המשתמש בצידו השמאלי של המח. זהו אדם של מעשים. רגשות מבחינתו שייכים לאנשים הקרובים לו בלבד. הוא לא מונע מרגש ולא חושב בצורה רגשית. 

זהירות! גם אדם שאינו חושב בצורה רגשית יכול להיפגע ויכול להשתמש באגו. המשמעות של תקשורת אפקטיבית עם האנשים המשתמשים בצד שמאל של המח שלהם היא תקשורת אנליטית, שאינה מנסה להתחבב על הצד השני, אלא עוברת דרך הנימוס הנדרש בלבד. 
וכן! חשוב להם נימוס וכללים. הם לא אוהבים שמאחרים להם, תופסים את האיחור כזלזול. הם אוהבים שאנשים עומדים במילה שלהם כלשונה. 

⭐ אנשי צד ימין של המח - הרגישים, היצירתיים ואנשי הרעיונות.

אם אותו אדם בוחר לעמוד או לשבת בצורה בלתי רשמית: יציבה לא זקופה, ביגוד מרושל מעט, למשל חולצה שבורחת חלקית מחוץ למכנס. – סביר להניח שמדובר באדם המשתמש בצידו הימני של המח. זהו אדם של רגשות ורעיונות. אם תשאלו אותו, הוא בכלל אדם של אנשים. אדם כזה יטה לאחר לעיתים קרובות, חשוב לו הכיף והכללים מציקים לו. מדובר באדם שלא אוהב תשובות מח”צ. כל משפט שמתחיל במילים מוכרח, חייב או צריך כנראה שיגרום לאותו אדם להפסיק להקשיב לנו. 

מדובר באנשים שלתחושתם הם רוצים הרבה דברים, אבל הם לא צריכים שום דבר. אלו אנשים שאוהבים סיפורים, האנשים שהרעיון של לקרוא לפי הכללים היה להם קשה, אז הם המציאו את המושג “לרפרף”. 

ואם לרגע עוברת לנו בראש המחשבה שאנשים המשתמשים בצידם הימני של המח אינם עובדים טובים, כי הכללים קשים להם, אגלה לכם שאנחנו ממש טועים. אלו אנשים שיעבדו מאוד קשה בשביל אנשים שמפרגנים להם. הם מכניסים את הנשמה והאנרגיה הגבוהה שלהם בכל דבר ובתמורה הם רוצים להרגיש שאוהבים אותם. האנשים האלו יכולים להיות העובדים הכי טובים שהיו לנו, אם רק נדע איך לדבר איתם.

⭐ אז מי יותר טוב? אנשי התאכלס או אנשי הרעיונות?⭐

חשוב להבין ששני הצדדים טובים במידה שווה, יש לנו יתרונות וחסרונות וחשוב שנבין את ההבדלים בינינו. מכאן, נשאר לנו רק לשתף פעולה, להבין מי הצד השני? באיזה צד של המח הוא משתמש, ולנסות להתאים את עצמנו לטובת שיתוף פעולה פורה ותוצאות מדהימות בכל פרויקט שנרצה לעשות. כן, אפילו תקשורת מוצלחת בתוך הבית היא סוג של פרויקט כשלוקחים בחשבון את כל המצבים הנפיצים והמריבות שיש במרבית הבתים. 

מניסיון – שיתוף הפעולה הוא חוויה מאתגרת ומשתלמת! 
ברגע שאנחנו מתקשרים עם אנשים בצורה שנוחה ונעימה להם, אנחנו נגלה שאנחנו מקבלים תוצאות כי אנחנו מצליחים להשפיע עליהם. 
הביטחון העצמי שלנו עולה בגלל שאנחנו מצליחים להשפיע עליהם בזמן שהביטחון העצמי שלהם עולה גם כאן בזכות תקשורת אפקטיבית הדדית. 
החדשות הרעות – זה דורש תרגול ויש חלוקה פנימית של סגנונות תקשורת דומיננטיים מול סגנונות תקשורת שאינם דומיננטיים.
החדשות הממש טובות – כתבתי פוסט בדיוק על הנושא הזה, ויש אפילו וידאו שמסביר את ארבעת סגנונות התקשורת במלואם 🙂 ניתן למצוא אותו ממש כאן 🙂 

מה קורה אם יש לי חשש ופחד לפנות לאנשים אחרים? איך אפשר להשפיע על אנשים כשחוששים לפנות אליהם?

בנושא הזה יש לי רק חדשות טובות 🙂 צריך 5 ניסיונות כדי להתגבר על פחד. 
מה שאומר שלגמרי אפשרי להשפיע על אחרים למרות הפחד והחשש. נשאר לנו להבין איך עושים את זה. 

אני רוצה להשפיע על הרבה אנשים, הבנתי שהדרך הכי יעילה היא הרצאות וסדנאות, אבל יש לי פחד קהל - יש פיתרון?

גם לך יש פחד קהל? כל מה שצריך לעשות זה לעלות על במה 5 פעמים, בהתחלה יהיה על הפנים! אבל הפחד יצטמצם עד שהוא יעלם לחלוטין בפעם החמישית. 
איך אני יודעת? כי אני הייתי מהאנשים שממש מפחדים לדבר מול אנשים. בפעם הראשונה שדיברתי מול אנשים התעלפתי, בשנייה הקאתי, בשלישית הקראתי הכל הפוך מהמצגת שכתבתי בעצמי – מה שגרם לי להראות הכי לא מקצועית בעולם. 
והיום? היום אני מעבירה סדנאות והרצאות ואני מרגישה מספיק בנח על הבמה כדי לעשות את זה. 
כן אני עדיין מתרגשת, מאוד מתרגשת, אבל הפחד הלך לדרכו 🙂 

 

אני רוצה למכור את המוצר/שירות שלי, אבל אפילו להתקשר קשה לי - יש פיתרון?

ברור שיש פתרון! 🙂 

אם יש לך פחד ממכירות וקשה לך להתקשר ללקוח הראשון וזה מזיק לעסק שלך אני ממליצה על “שיטת החבר”.
 שיטת החבר אומרת שאנחנו משתפים מאוד בכנות חבר קרוב בחשש שלנו ובפחדים, ומבקשים את העזרה שלו. 

    וידוי – כשרציתי לבצע את שיחת הטלפון הראשונה ללקוח, חששתי מאוד ולא הצלחתי להביא את עצמי ללחוץ על כפתור החיוג. מצאתי תירוצים להמנע מזה. עשיתי      את כל מה שניתן כדי להימנע מאותה שיחת טלפון. כתבתי כמויות של פוסטים ברשתות החברתיות, שלחתי מיילים לעיריות ואפילו ענו לי. הסדנה שהעברתי בעיריית ר”ג הביאה לסדנה מוצלחת  ולמכתב המלצה. הפעולות השיווקיות שעשיתי יצרו הצלחות, אבל אני לא יכולה להגיד שהייתי מרוצה מעצמי. מכיוון והיה לי חסם ענק, לא הצלחתי להביא את עצמי להתקשר ללקוחות פוטנציאלים. 

    בשלב זה נכנסה לתוקף “שיטת החבר” – סיפרתי לשני חברים קרובים שאני סומכת עליהם על הסיטואציה שבה אני נמצאת, חלקתי איתם את התסכול וקרה משהו מדהים. החבר הראשון גרם לי להבין עד כמה אני מתנהלת בצורה לא רציונלית. והחבר השני בזמן שישבנו יחד על קפה, ביקש ממני את מספר הטלפון של הלקוח הפוטנציאלי הראשון. לקח את הטלפון שלי וחייג אליו. לרגע, נגמר לי האוויר בריאות. נאלצתי להתמודד. השיחה עצמה עברה בקלילות יחסית כשהחבר מחזיק לי את היד. את השיחה הבאה כבר ביצעתי בכוחות עצמי, וכך גם את כל השיחות הבאות אחריה. 

היום אני כבר מחכה בחיוך למחר לבצע שיחות נוספות. אני יודעת מראש ששיחות מכירה אינן קלות לי, ועדיין אני בוחרת להתמודד איתן והפחד מהן נעלם כליל. 

סיכום המדריך המקוצר להשפעה על הסביבה 2019

אם חשוב לך להשפיע על אנשים סביבך והפחד מהווה שיקול – התמודדות עם הפחד דוחפת אותו להיעלם. מסתבר שפעולות ועשייה מבריחות את הפחד.

אין  על מוטיבציה פנימית כשזה מגיע למצב שבו אנחנו רוצים שאחרים יעבדו איתנו. 

 

בכל מקרה, אם יש לך שאלות או מחשבות לעניין המדריך או תכנים שעלו בו, אני כאן. זמינה בשבילך. 

לכל שאלה אני זמינה עבורך בוואטסאפ

לגזור ולשמור מיכל אופיר סדנאות ייעוץ וליווי לתקשורת אפקטיבית והעצמת הביטחון העצמי

למה הוא מתכוון כשהוא שואל…?

מרבית הקשרים שנגמרים, גם אם זה נגמר אחרי שנים, נגמרים בגלל דברים שהניצנים אליהם היו כבר בשיחות הראשונות. מיכל אופיר נותנת טיפים למה כדאי לשים לב כבר בהתחלה.

קרא עוד »

תגובה 1

  1. קבל התראות כאשר מזכירים את הפוסט שלךמיכל אופיר - דרך אסטרטגיה » מיכל אופיר עוזרת לך להחליט מה עדיף אופן ספייס או משרד לכל עובד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *