תפריט סגור

5 טיפים לראיון עבודה או איך לגשת לראיון עבודה בגישה מנצחת?

להתקבל לעבודה, ראיון, ליזום שיחה קשה בחיוך, נטוורקינג מוצלח, שיחה טובה עם הבוס, אישה מרוצה לוחצת יד

לעיתים קרובות בתקופה שבה אנחנו מחפשים עבודה, מראיון לראיון אנחנו מרגישים את הקושי. אנחנו מתמקדים בקושי ומאפשרים לו להכנס לנו לראש ולנצח לנו את המחשבות. הגישה הזו מקשה עלינו מאוד. הגישה הזו גורמת לנו להגיע לראיונות עבודה מרוקנים מאוויר וחסרי מוטיבציה. 

אפשר גם אחרת!

בדיוק מהסיבה הזו אני בוחרת לחלוק איתך את סיפור ריצת 600 המטרים של הת’ר דורנידן.  הת’ר דורנידן חלמה כל חייה לנצח את הריצה הזו. בשנה הקודמת למירוץ שמוצג בסרטון היא הגיעה מקום שני ומאוד התאכזבה מעצמה. במהלך הריצה כפי שניתן לראות בסרטון, הת’ר נופלת וכולן עוקפות אותה. הסיבה שאני בוחרת לפתוח את הפוסט הזה בנושא ראיונות עבודה הוא מה שקורה מיד אחרי הנפילה. הת’ר דורנידן קמה במהירות שאין כדוגמתה ופשוט ממשיכה לרוץ. את המירוץ הזה הת’ר מנצחת וכששואלים אותה הכתבים בסוף המירוץ מה קרה שם עם הנפילה – מסתבר שהת’ר דורנידן לא הבינה בכלל שהיא נפלה, מבחינתה היא היתה באמצע הריצה וכל מה שהיה חשוב זה לסיים את המירוץ הכי טוב שאפשר ורצוי במקום הראשון.  בא לך לראות את המירוץ בעצמך? אין בעיה 🙂 הסרטון  ⇩ ממש כאן ⇩

4 טיפים של אלופים לראיונות עבודה

אחרי שקראנו את הסיפור של הת’ר והבנו שיש הרבה קשר בינו לבין חיפוש עבודה, הגיע הזמן להבין איך מיישמים את זה, אחרי הכל אנחנו רוצים שיקבלו אותנו לעבודה הזו. 

כדורסל גישה של מנצחים לראיון עבודה

טיפ מס. 1 - גישה של מנצחים לראיונות עבודה.

כאנשים אנחנו אוהבים להיות בסביבה של מנצחים, סביבה שתיקח אותנו קדימה. הדבר הזה נכון במיוחד למקומות עבודה, כמעסיק אני רוצה לקחת לארגון שלי אדם שמראה לי שהוא לומד מטעויות, לוקח אחריות ולא מפחד מהכשלונות של עצמו. כולנו טועים בחיים ויש הרבה דברים שמביאים אותנו לראיון העבודה הזה זה לא אומר שאני צריך להגיע לראיון העבודה חסר אנרגיה ושפוף, בדיוק להיפך. אני רוצה להראות למעסיק העתידי שלי שיש לי אנרגיה לטרוף את העולם. שיש לי תשוקה לתחום הזה ושאני באמת מתעניין במקום העבודה. בין השאר זה אומר להגיע בזמן ועדיף כמה דקות לפני הזמן. אי אפשר לנצח במירוץ אם הגענו אחרי שהזניקו את שאר האצנים.😉
בנוסף, אני רוצה להימנע מגישה בכיינית ומאשימה שמסבירה למה לא הצליח לי במקום הקודם ומפילה את הכל על הבוס ומקום העבודה. המראיין שלי מבין שמחר הוא יכול להיות המקום הקודם שבו עבדתי והוא מעדיף שיגידו עליו דברים טובים  😎

במקביל לזה, אנחנו בוחנים את מקום העבודה. זה שאני באמת רוצה לעבוד במכירות, לא אומר שאני רוצה למכור בחברת טלפון סלולרית ספציפית. אני אבדוק את היחס לעובדים ואולי אפילו אבקש לשאול אותם אם הם מרוצים, אני אבדוק מה הציפיות ממני כעובד. הרעיון הוא להפוך את הראיון לשיחה שמטרתה בדיקה הדדית של ציפיות וצרכים. עדיף לי לוותר על מקום עבודה ולא למצוא את עצמי במשרד שאני לא מתאים לו והוא לא מתאים לי.  

לסיכום טיפ מספר 1 -מהי גישה מנצחת לראיונות עבודה?

עשה בראיונות עבודה

  • להראות תשוקה לתחום אולי גם קצת ידע על התחום ועל מקום העבודה.
  • להגיע עם חיוך ואנרגיה גבוהה לראיון העבודה.
  • לקחת אחריות על הטעויות והכשלונות שלנו. לדבר על הדברים שלמדנו מהם, תמיד טוב להראות שאנחנו מתפתחים.

אל תעשה בראיונות עבודה

  • לא להגיע בגישה שגם ככה לא יקבלו אותנו. אם אנחנו חושבים שלא יקבלו אותנו, אנחנו כנראה צודקים! בעיקר כי זה מה שאנחנו משדרים לעולם.
  • לא להגיע לראיון העבודה אחרי לילה שבחרנו לצאת ולשתות, זה כנראה לא יתרום לעירנות ולפוקוס שלנו במהלך הראיון.
  • לא להתבכיין על מקומות עבודה קודמים. הבוס העתידי שלנו יודע שהוא בהחלט יכול להיות הבוס הבא ברשימה והוא רוצה שיגידו עליו דברים טובים.
  • לא להגיע לראיון בגישה שאנחנו רק עונים על שאלות ובבקשה שיקבלו אותנו, אלא ממש לראיין את מקום העבודה. אנחנו רוצים מקום עבודה שכיף לעבוד בו!
הקשבה, שיקוף, שיחות קשות, ראיונות עבודה פה שמדבר אוזן מקשיבה

טיפ מס. 2 - הקשבה פעילה ושיקוף בראיונות עבודה.

כאמור, ראיון עבודה הוא מקום לבחינה הדדית, בדיוק בגלל זה הוא מאפשר לנו פלטפורמה נהדרת של הקשבה. כשהמעסיק מספר לנו איזה מן עובד הוא רוצה, או מה דורשת העבודה שאנחנו מעוניינים בה, זה הזמן שלנו להקשיב במיוחד. ההקשבה הזו מאפשרת לנו לייצר חיבור אמיתי למעסיק הפוטנציאלי שלנו וליצור לעצמנו הזדמנות שבאמת יזכרו אותנו יותר מאחרים וירצו לעבוד איתנו.

אז למה כדאי להקשיב ואיך משתמשים בזה? 

למה כדאי להקשיב ולשים לב כשהמראיין מדבר?

  • באילו חושים משתמש האדם מולנו?
    האם בעיקר במילים שקשורות לראייה, לשמיעה, אולי בכלל לחוש המישוש?  ביטויים כמו "כמו שאני רואה את זה..", "מה שאני שומע ממך זה.." "אני מרגיש ש..." 

אנחנו נרצה לחקות את שפת החושים של המראיין שלנו. אם הוא מדבר באמצעות חוש הראיה, כנראה שזו הדרך דרכה הוא תופס את העולם.  המראיין שלנו כמו כל אדם בחיים שלנו מדבר באמצעות החושים הדומיננטיים שלו. 

  • האם האדם מולנו תכליתי ומדבר בצורה קצרה, או שהוא איש של סיפורים

אם מדובר באדם תכליתי שמדבר בצורה קצרה, אנחנו נרצה לחקות את הסגנון שלו. אין לו אורך רוח לסיפורים, ה”קסטה” שלו קצרה והוא לא רוצה להכיל את הסיפורים שלנו. זה הזמן לשמור את זה קצר. אם מדובר באיש חוויות וסיפורים, רצוי להרגיש בנח ולחלוק גם סיפור או שניים משלנו. זה אומר שאם אנחנו תכליתיים אולי כדאי שיהיו לנו סיפור או שניים זמינים ומוכנים מראש לפני הראיון שאנחנו כבר נשבץ אותם בשיחה ברגע הנכון.

  • מה שפת הגוף של האדם מולנו?
    האם הוא נינוח, או לחוץ, האם הוא רשמי או מרושל?

שפת הגוף של האדם מולנו מספרת לנו לא מעט עליו ועל התחושה שלו לאורך הראיון. מאוד חשוב לשים לב – אם המעסיק הפוטנציאלי משדר רשמיות, מדובר באדם שהכבוד והנימוס חשובים לו, בשום פנים ואופן לא לקטוע אותו! שווה להשתמש בביטויים כמו “אם אעבוד אצלך, אז בשבילך…” או כל ביטוי אחר שיגרום לו להרגיש מיוחד. בכל מקרה אנחנו נרצה לשדר נינוחות, אנחנו נרצה שהמעסיק הפוטנציאלי ירגיש איתנו בנח ויזכור אותנו. 

  • מה התכונות המיוחדות שהוא מחפש בעובד שיתאים למשרד שלו, או שדרושות לעבודה הזו שאנחנו מתראיינים אליה?

כשאנחנו מקשיבים לתכונות שאותו מעסיק מחפש אנחנו נתייחס אליהן בתשובות שלנו.

למשל, אם מדובר בעבודה בהיי טק ואותו מעסיק מספר לנו שהעבודה עצמה גמישה בשעות. מבחינתו יש יעדים שכל צוות צריך להגיע אליהם ואנחנו נצטרך לעבוד עם אנשים נוספים כדי להשיק את הגרסה החדשה. אנחנו נרצה להגיד לו משהו בסגנון של “יעדים מאוד חשובים גם לי, בעבודה הקודמת שלי בחרתי לקחת אחריות ולוודא שאני מתואם עם חבריי לצוות ככל הניתן כדי שנגיע כולנו ליעדי ההשקה בזמן. בזמנים מסוימים בחרנו לעבוד שעות נוספות מהבית, כל מה שצריך כדי שנגיע ליעד.” 

יתכן ועבורי יותר חשוב להגיע לאותו היעד כשאני מוכן עם הגרסה הטובה ביותר ואז רצוי לציין את זה בסגנון של “יחד עם זה שהיעד חשוב ומבחינתי באמת לעשות את המקסימום הצוותי כדי להצליח לעמוד בו, הניסיון לימד אותי שיש יעדים ששווה לעתים להזיז ביום או יומיים לטובת השקת גרסה מוצלחת יותר.”

אני רוצה לשקף למעסיק שלי באמצעות המילים שלו שאני בדיוק מה שהוא מחפש.

לסיכום טיפ מספר 2 -הקשבה ושיקוף בראיונות עבודה?

אנחנו נרצה להקשיב לכל הדברים הקטנים שהמעסיק משדר לנו. שפת גוף, תכונות רלוונטיות לעבודה או לעובד שהוא מחפש ואפילו להיותו של המעסיק מספר סיפורים או תכליתי. אנחנו נרצה לשקף לו שאנחנו בדיוק הדבר הזה שהוא רוצה ומחפש אצלו בצוות, בדיוק באמצעות אותם הדברים שאנחנו מקשיבים להם ומזהים בתשדורת שלו החוצה

ראיון עבודה לבוש צוות בארגון בחברה,השפעה, תקשורת אפקטיבית

טיפ מס. 3 - נראות בראיונות עבודה.

אין מספיק מילים כדי להביע עד כמה חשובה הנראות שלנו בראיון עבודה. הרושם הראשוני שלנו הוא הנראות.
בסופו של יום אנחנו רוצים להשאיר את הרושם הטוב ביותר על מנת להתקבל לאותה עבודה ולהפוך לחלק מאותו המשרד.
האמת הפשוטה היא שביגוד משפיע רק על כ-47% מהרושם הראשוני. יש גורמים נוספים שמשפיעים על אותו הרושם הראשוני שכל כך חשוב לנו ליצור ונוצר כבר ב-3 השניות הראשונות לכל פגישה

רושם ראשוני
ביגוד 47%

אז אחרי שהבנו שביגוד הוא חשוב, אבל הוא לא הפקטור היחיד, בואו נציין בקצרה את הדברים הנוספים שמשפיעים על הנראות שלנו ב3 שניות הראשונות. ועוד רגע נפרט איך אפשר לטפל מאוד בזריזות בכל אחד מהסעיפים האלו כך שנשאיר את הרושם הטוב ביותר 🙂 

  • האם אנחנו רגועים או לחוצים?
  • האם אנחנו מסודרים או מרושלים?
  • האם אנחנו זקופים או שמוטים?

אז איך מתלבשים לראיון עבודה?

הדרך הכי טובה להתלבש לראיון עבודה, היא להתלבש כפי שמתלבשים העובדים באותו התחום, ממש לא רצוי ללכת לראיון במשרד לעו”ד למשל כשהבחירה שלי היא ג’ינס וטי שירט. הבחירה שלי צריכה לשוות לי מראה רציני אבל לא רציני מידי. למשל, אם אני אלך לראיון של נציג מכירות בחברה סלולרית, לא בטוח שהדרך הטובה ביותר עבורי תהא חליפה ועניבה. 

הטיפ הכי גדול שלי לעניין הלבוש מתחלק ל2:
– אם יש לנו חבר שעובד באותו המקום, פשוט לשאול איך האנשים במקום מתלבשים בדר”כ? איך נכון לי להגיע לאותו ראיון עבודה? 

– אם אין לי חבר כזה – לשכור אנשי מקצוע באופן חד פעמי יכול רק לעזור! לבוש זה המים והלחם של הסטייליסטים הם ישמחו לעזור לנו עם סימן השאלה הנוכחי 🙂 
ועד ששוכרים אנשי מקצוע, מומלץ בחום לטייל בבלוגים שלהם. אנחנו רוצים לשכור אנשי מקצוע שאנחנו מתחברים אליהם. 

מה קורה עם שאר הדברים שנוגעים לנראות, איך אפשר להוציא את המיטב מעצמי?

  • האם אנחנו רגועים או לחוצים?

יש מספר דברים שמשדרים לאדם מולנו שאנחנו לחוצים, הנה כמה מהם ביחד עם הפתרונות:
1. אם אנחנו שוכחים לחייך. לחיוך יש השפעה מקרבת ומרגיעה על הסובבים אותנו. בכל פגישה עם אדם חדש אנחנו נעדיף לחייך. 
2. קצב הדיבור שלנו – אנשים שמדברים מהר נתפסים הרבה מאוד פעמים כלחוצים. יש לעניין הזה 2 פתרונות מומלצים. הראשון – אנחנו מדברים בקצב בו אנחנו נושמים, אז להתחיל להיות נוכחים ולשים לב לקצב הנשימה שלנו. והשני – לוודא שאנחנו עוצרים לקחת אויר אחרי שאמרנו משהו חשוב, משהו שחשוב לנו שיחלחל לצד השני. 
3. כשאנחנו מתקשים להתמקד באדם מולנו ואנחנו מסתכלים הרבה סביב, ניכר שלא נח לנו בסביבה החדשה. אחרי שנכנסנו לחדר תוך שאנחנו מתיישבים בכסא, זה זמן מעולה לעצום עיניים לקחת נשימה ולפקוח את העיניים כשאנחנו ישובים עם חיוך ממוקדים במראיין מולנו. אם אנחנו רוצים להסתכל על דברים שונים בחדר מתוך סקרנות, זה מעולה כל עוד נזכור להתייחס אליהם. “אהבתי את הספרים האלה, גם אני קראתי את …” או “עיצוב מגניב יש לכם כאן, כל המשרדים מעוצבים בסגנון הזה?” 

  • האם אנחנו מסודרים או מרושלים?

עניין הסדר והרישול יכול להתפס כשייך לבגדים בלבד, אבל האמת הפשוטה היא שזה לא מדוייק. הסדר והרישול נמדדים בכמה דרכים וכך נוכל להראות מעט מסודרים יותר: 
1. לפני שנכנסים לבניין להתארגן רגע, לסדר את הנראות שלנו כמיטב יכולתנו. את החולצה במכנס וכו’… 
2. בשלב ההכנות לראיון, אנחנו מתבקשים לעתים קרובות להביא איתנו מסמכים. ההמלצה שלי היא להביא ניילונית ולחבר אותה אפילו לקליפר כזה שלא תתקמט לנו בתיק. המטרה היא להגיש למראיין את המסמכים בצורה כזו שיראה שחשבנו על הדברים מראש. לשתול למראיין את המחשבה שהתראגנו לראיון כפי כשכנראה נתארגן גם כשאנחנו נעבוד אצלו. 
3.כשאנחנו בוחרים להניח את הדברים שלנו, להשתדל לעשות זאת בצורה מסודרת ולא לזרוק את התיק על הרצפה. 

  • האם אנחנו זקופים או שמוטים?

כשאנחנו פוגשים אדם חדש ואנחנו שומרים על יציבה זקופה אנחנו משדרים נוכחות וביטחון עצמי.
כשאנחנו שמוטים אנחנו משדרים מספר דברים, יתכן שנשדר שאין לנו ביטחון עצמי, שמצב הרוח שלנו שפוף, שאנחנו לא נמצאים במקום בו אנחנו רוצים להיות. כל אלו הם לא הדברים שאנחנו רוצים לשדר בראיון עבודה. 

כשאנחנו בוחרים ללחוץ לו את היד, אנחנו נעדיף לחיצת יד נוכחת, כזו שבאמת משאירה רושם.
הרעיון הוא לא למחוץ למראיין שלנו את היד, אלא באמת ללחוץ אותה כך שירגישו את הנוכחות שלכם. 

על יציבה זקופה קשה לעבוד, יחד עם זאת יש חוגים רבים כמו פילאטיס, יוגה ואפילו ריקודים לטיניים שיכולים לעזור בעניין הזה. 

לעניין לחיצת יד, המצב הרבה יותר פשוט – אפשר להתאמן על זה עם כל מיני חברים, להסביר שזה חשוב לרושם הראשוני שלכם ואתם רוצים לדעת איזה רושם מותירה לחיצת היד שלכם. 

חשיבה מחוץ לקופסה, הראיון מתחיל לפני הכניסה לחדר, למה כדאי לי לשים לב

טיפ מס. 4 - הראיון מתחיל הרבה לפני שהגענו לחדר עם המראיין.

הטיפ הזה הוא קצת חשיבה מחוץ לקופסה, אבל אפשר להבין ממנו המון על האווירה העסקית היום ואיך אנחנו מתקבלים למקומות העבודה שאנחנו חושקים בהם.
לכולנו ברור מאליו שהראיון מתחיל כבר בשיחת הטלפון הראשונה. כולנו כבר שמענו את המשפט ששומעים חיוך דרך הטלפון. אבל, כמה מאיתנו מבינים שבתרבות של היום להרבה מעסיקים חשוב גם לבדוק איך התייחסנו לעובדים במקום ואם התייחסנו אליהם?
כמה מאיתנו באמת מתייחסים יפה לפקידת הקבלה ואפילו למנקה? 

המעסיקים היום מבינים יותר ויותר את חשיבות האווירה במשרד ולעתים קרובות דואגים לברר מול עובדים בתפקידים שונים מה הם חשבו על האדם שהיה עכשיו בראיון? איך הוא התייחס אליהם? האם הוא דיבר אתם קצת לפני הראיון? 

טיפ של אלופים – שווה להתייחס לכל אדם במשרד בכבוד, חיוך ולהשאיר אחרינו טעם של עוד. לדאוג שאפילו פקידת הקבלה תרצה לראותנו שוב ותדבר עלינו עם הבוס.  זה יכול רק לעזור😉

טיפ מספר 5 שהוא למעשה מספר טיפים שאפשר לאמץ לראיונות עבודה מתוך השיר GAMBLER (מהמר) של קני רוג'רס

השיר של קני רוג’רס מדבר על פגישה מקרית ברכבת בין מהמר לבין אדם שנראה שפוף. ומתוך השיר הזה אפשר לאמץ מספר טיפים מדהימים לראיונות עבודה. 

הטיפים של המהמר לראיונות עבודה

  • מאוד קל לקרוא פנים של אנשים. כשאנחנו "למטה" רואים לנו על הפנים - המהמר מלמד אותנו שזה משפיע על המשא ומתן. מצב הרוח הנתפס שלנו יכול להשפיע גם על השכר שנקבל במידה ונתקבל.
  • אם החלטנו לשחק, אנחנו חייבים ללמוד לשחק כמו שצריך - המהמר מלמד אותנו שחשוב להכיר את כללי המשחק, חשוב לדעת איך ומתי לשבור את הכללים. למעשה במשא ומתן כמו בקלפים חשוב לדעת מתי להחזיק את הקלפים שלך ומתי להתקפל. כחלק מההבנה הזו אנחנו צריכים ללמוד מתי ללכת ומתי לברוח. כדאי לנו לזכור שבין השאר ראיון הוא סוג של משא ומתן על תנאים עתידיים לעבודה מסוימת והוא גם בדיקה הדדית של התאמה - יש עבודות שכדאי לנו לברוח מהן למרות שעל הנייר הן נראו לנו מדהימות.
  • אל תספרו את הכסף כשעדיין מחלקים את הקלפים - המהמר מלמד אותנו לעשות את החישוב רק בסוף המשא ומתן. אחרי שכבר סיימנו לדון בתנאים והבנו את כל התמונה. לא לדמיין לעצמנו שהעבודה הזו בכיס שלנו. למעשה עד שקיבלו אותנו לעבודה, אין מה לשבת ולבנות ציפיות. ככה לא מתאכזבים בסוף ונשארים ממוקדים במטרה.
  • כל מהמר יודע שכל יד היא מנצחת וכל יד היא מפסידה - המהמר בא להזכיר לנו שגם אם לא התאמנו למקומות עבודה אחרים, אנחנו עדיין יכולים להתאים לעבודה הזו. אנחנו צריכים להאמין בעצמנו כי אנחנו הקלף הכי חזק של עצמנו.

ועד הפעם הבאה – מלא בהצלחה בקבלה לראיונות העבודה. אשמח לתגובות שלכם ולדעות שלכם על הפוסט.

לכל שאלה אני זמינה עבורך בוואטסאפ

לגזור ולשמור מיכל אופיר סדנאות ייעוץ וליווי לתקשורת אפקטיבית והעצמת הביטחון העצמי
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב telegram
Telegram
שיתוף ב twitter
Twitter

למה הוא מתכוון כשהוא שואל…?

מרבית הקשרים שנגמרים, גם אם זה נגמר אחרי שנים, נגמרים בגלל דברים שהניצנים אליהם היו כבר בשיחות הראשונות. מיכל אופיר נותנת טיפים למה כדאי לשים לב כבר בהתחלה.

קרא עוד »

6 תגובות

  1. Justin

    Pretty great post. I just stumbled upon your weblog and wished to say that I’ve truly
    loved surfing around your weblog posts. In any case I’ll be subscribing for your rss feed
    and I hope you write once more soon!

    P.S. If you have a minute, would love your feedback on my new website re-design. You can find it by searching for “royal cbd” –
    no sweat if you can’t.

    Keep up the good work!

    • מיכל אופיר

      thank you for your kind words/
      I do not follow – what type of feedback would you need from me?
      my field of work is effective communication & self confidence
      I know very little about web design and even less about CBD

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *